Darkly Dreaming Dexter – Jeff Lindsay

51I-MPELIQL._SX322_BO1,204,203,200_

Dexter Morgan appears to be the perfect gentleman. He leads a normal, quiet life working as a forensic officer for the Miami Police. He has a nice, shy girlfriend and is liked by her young children. But Dexter has a secret hobby. He’s an accomplished serial killer.
     So far he’s killed dozens of people and has never been caught, because he knows exactly how to dispose of the evidence. And there are those who would rather he wasn’t caught at all, because Dexter is a serial killer with a difference. He only kills the city’s bad guys.
     Then Dexter’s well-organised life is thrown into chaos. Another serial killer is invading his territory – and he wants Dexter to come out and play …

Den första fullständiga meningen på sidan 20

She always seemed to stare at me and then blush.

Jag tror inte att någon kan ha undgått att åtminstone ha hört om tv-serien Dexter som var populär för några år sedan (och nu går att streama på Netflix!). Den handlar alltså om en seriemördare som också råkar jobba som forensiker (med blodstänk som specialitet) för mordroteln hos Miami-polisen. Som vanligt är jag sen på bollen och avslutade för en kort tid sedan den sista säsongen av tv-serien, något som lämnade mig med minst sagt ambivalenta känslor. Det här blogginlägget ska inte fokusera tv-serien, trots att den oftast var så sjukt bra, men också gjorde mig sjukt besviken i slutet.

Någon gång efter att ha börjat titta på serien insåg jag att den byggde på boken Darkly Dreaming Dexter av Jeff Lindsay, och eftersom tv-serien föll mig i smaken, borde även bokserien göra det. När jag började närma mig sista avsnittet (och separationsångesten smög sig på) bestämde jag mig för att börja läsa första boken i serien.

Och hur var den då?

Det är komplicerat.

I början av boken rycktes jag med direkt. Den hade ett snabbt tempo, korta kapitel, rappa dialoger och en mörk humor som jag direkt blev väldigt förtjust i. Men sedan mattades det av en aning.

Jag tycker väldigt sällan att en bok är för kort. Oftast anser jag att författaren förmodligen hade kunnat stryka hundra sidor och fortfarande ha kommit fram till samma resultat (om inte bättre), men den här gången kändes det annorlunda. Den initiala begeistring jag kände för boken lade sig så fort som den visade sig vara lite annorlunda från tv-serien. Det snabba tempot som jag först hade tyckt väldigt bra om blev plötsligt lite för snabbt och jag upptäckte att jag saknade djup hos karaktärerna. Och andningspauser mellan händelserna. Boken gick helt enkelt för fort fram. Den hade behövt hundra sidor till.

Att säga att en film eller tv-serie är bättre än boken den baserats på är som att svära i kyrkan, men här måste jag faktiskt hävda just det. Åtminstone för den första boken/första säsongen. Det här är nog första gången som jag är glad över att ha sett den filmade versionen innan jag läste boken. Det känns som att det hjälpte läsningen och fyllde i de tomma luckorna som författaren lämnat.

Trots allt det här är Darkly Dreaming Dexter inte en dålig bok. Den är som sagt fartfylld och absolut kul läsning. Perfekt för strandläsning! Kanske får jag för mig att läsa om den när jag har fått lite mer distans till tv-serien och kan då skaffa mig en mer nyanserad bild av boken. Men just nu är jag lite besviken, och därför ger jag boken betyget

untitled-2

 

Här kan du köpa boken: Adlibris, Bokus, CDON.

2 reaktioner på ”Darkly Dreaming Dexter – Jeff Lindsay

  1. Åh, jag visste inte att teveserien byggde på en bokserie! Det är några år sedan jag såg sista avsnittet så kanske skulle jag uppfatta boken annorlunda om jag läste den typ nu… Älskar också teveserien!

    Gilla

Lämna en kommentar