Dags att sätta igång!

Ja, nu har jag äntligen bestämt mig för att komma igång med skrivandet igen! När jag var yngre skrev jag en hel del (dikter, noveller och till och med en hel del längre berättelser), men sedan jag började studera på universitetet har det blivit dåligt med det. Att skriva för nöjes skull har helt enkelt inte blivit särskilt prioriterat när det har funnits mycket att skriva för studiernas skull.

Men nu är det dags! Jag har formulerat tio skrivuppgifter till mig själv, som jag tänker att jag ska försöka utföra nu framöver. Förhoppningsvis ska jag klara av att göra åtminstone en i veckan (om jag inte drunknar i skolböckerna, vill säga). Och förhoppningsvis ska även skrivlusten och kreativiteten vakna till liv igen.

Uppgifterna är formulerade så att de inte ska vara alltför avskräckande gällande omfattning och ämne såhär i början – jag vill ju inte bromsas redan innan jag har hunnit starta. Oftast är tanken att texten inte ska vara längre än en halv sida (ibland upp till en sida), men blir det längre eller kortare så är det också okej. Syftet är att återuppväcka intresset för att skriva.

Uppgifterna ser ut på följande sätt:

  1. Beskriv en vinterdag (½–1 sida).
  1. Beskriv lycka utan att använda ordet ”lycka” (½ sida).
  1. Beskriv kyla (½ sida).
  1. Beskriv ljudet av en mygga (½ sida).
  1. Skriv om en solnedgång (½ sida).
  1. Skriv om en skog (½–1 sida).
  1. Skriv en dialog mellan en mamma och hennes dotter (1 sida).
  1. Beskriv den första frukt du kommer att tänka på (½ sida).
  1. Beskriv känslan av färgen grå (½ sida).
  1. Skriv en sida i en katts dagbok (1 sida).

 
Om allt går som det ska så ska jag snart ha satt igång med den första uppgiften!

En reaktion på ”Dags att sätta igång!

  1. Pingback: När skrivlusten dör | ScriboRecito

Lämna en kommentar