Leona: Tärningen är kastad – Jenny Rogneby

9789146225607

En sjuårig flicka går – naken och blodig – in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få ett miljonbelopp med sig ut. Det ovanliga rånet väcker stort uppseende och det blir den unga Leona Lindberg, utredare vid Citypolisen, som får ärendet på sitt bord. Fallet innehåller märkliga omständigheter och spåren visar sig leda åt oväntat håll.

Leona är erkänt yrkesskicklig men samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider som inte drar sig för ibland våghalsiga och definitivt oortodoxa metoder om de tjänar hennes syften.

Den första fullständiga meningen på sidan 20

Men inte i följd.

Leona: Tärningen är kastad är första boken i en pågående serie om brottsutredaren Leona Lindberg. Jag hade egentligen inga som helst förväntningar på boken innan jag började läsa. Visste inte mer än bokens titel och vad som stod i baksidestexten, men ibland tror jag att det kan vara en fördel.

Det här är en spännande deckare som definitivt är svår att lägga ifrån sig. Tempot är högt, man kastas mellan olika perspektiv och handlingen utvecklas ofta åt ganska så otippade håll. Språket är rakt och enkelt, vilket passar för denna typ av deckare. Detta är dock ingen superläskig eller splatteräcklig bok. Det bjuds inte på en massa brutala mord och sådant, men trots det tog det inte många sidor innan jag var fast.

Leona är en lite annorlunda huvudkaraktär, åtminstone för denna genre. I början tyckte jag att hon påminde mig en del om Saga från Bron (tv-deckare som ni måste se om ni inte redan har gjort det, sjukt bra!): ganska udda och med ett lite speciellt förhållningssätt till människorna runtomkring. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att hon är mer annorlunda än så.

Det enda som störde mig under läsningen var egentligen de lite konstiga tidshoppen. Ibland kändes det som att saker utelämnades, vilket de självklart också ska (en bok ska ju inte innehålla varenda liten detalj som karaktärerna gör). Detta gjorde att tempot förvisso hölls på en hög nivå, men det innebar också att man som läsare aldrig riktigt fick slappna av för att ha ork till att bli chockad över nästa twist (lyxproblem, jag vet).

Sammanfattningsvis är Leona: Tärningen är kastad en fartfylld deckare som inleder serien om Leona på ett starkt och spännande sätt. Jag ser fram emot att läsa fler delar i serien. Betyget blir

4av5

 

Här kan du köpa hela serien: Adlibris, Bokus, CDON.

Kommentera

